Denne aftale regulerer dit køb og brug af vores konsulentydelser.
Ved at acceptere denne aftale gennem underskrift af en Ordreformular, der henviser til disse vilkår, accepterer du vilkårene i denne aftale. Hvis du indgår aftalen på vegne af en virksomhed eller anden juridisk enhed, erklærer du, at du har beføjelse til at binde den pågældende enhed og dens tilknyttede selskaber til disse vilkår. I så fald henviser "du" eller "din" til den juridiske enhed og dens tilknyttede selskaber. Har du ikke denne bemyndigelse, eller er du ikke enig i vilkårene, må du ikke acceptere aftalen og kan ikke modtage konsulentydelserne.
Denne aftale træder i kraft mellem dig og os fra det tidspunkt, du accepterer aftalen.
1. Omfang af ydelser og leverancer
Vi skal levere konsulentydelser til dig som beskrevet i Ordreformularer og kravspecifikationer, herunder i skriftlige arbejdspakker (Statements of Work).
Ændringer i omfanget af konsulentydelser skal aftales skriftligt og godkendes af begge parters bemyndigede repræsentanter. Uanset dette, hvis vi på din anmodning udfører arbejde, som ikke er dækket af en godkendt arbejdspakke eller overskrider den aftalte ramme, anses dette arbejde for omfattet af aftalen, og du skal kompensere os herfor.
Vi skal udføre konsulentydelserne samvittighedsfuldt, effektivt og med professionel omhu og indsats, som parterne gensidigt aftaler. Vores konsulentydelser er ikke-eksklusive og udføres, hvor og hvornår det er aftalt og praktisk muligt.
2. Ansvar og risici
Du påtager dig det fulde ansvar og den fulde risiko for, at alle relevante love, tilladelser, krav, behov og ønsker vedrørende indhold, funktionalitet, kapacitet, design og øvrige forhold vedrørende konsulentydelser og leverancer er tydeligt og utvetydigt adresseret, beskrevet og specificeret i Ordreformularen.
Du kan ikke gøre krav gældende på indhold, funktionalitet, kapacitet, design eller funktioner, som ikke klart, utvetydigt og uden forbehold er aftalt og specificeret i Ordreformularen.
3. Accept og afvisning af leverancer
Alle leverancer, der overgives til dig til godkendelse, anses for accepteret, medmindre du inden for tredive (30) dage fra levering giver os skriftlig meddelelse med specifikke begrundelser for afvisning af de pågældende leverancer.
Du kan afvise vores leverancer, hvis de ikke i væsentligt omfang overholder de aftalte specifikationer. Ved afvisning skal du fremsende en skriftlig og rimeligt detaljeret redegørelse for årsagerne.
Såfremt du uden vores forudgående skriftlige samtykke tager leverancerne – eller væsentlige dele heraf – i brug i din daglige drift, anses leverancerne som accepteret "som de er" uden yderligere ansvar eller hæftelse for os.
4. Risikoens overgang
Al risiko for hændelig skade eller ødelæggelse af leverancer eller dele heraf overgår fra os til dig ved din accept af leverancerne.
5. Tredjepartsleverandører
Vi må ikke anvende underleverandører til udførelse af konsulentydelserne uden din forudgående skriftlige godkendelse, medmindre det er angivet i Ordreformularen. Hvis vi engagerer sådanne underleverandører:
- er vi eneansvarlige for betaling,
- har vi kontrol over, hvordan opgaven udføres, og
- forbliver vi ansvarlige over for dig for alle handlinger og undladelser begået af underleverandøren.
Al nødvendig software, hardware og ydelser fra tredjepart skal bestilles på dine vegne og for din regning og leveres direkte til dig af leverandøren. Alle softwarelicenser og tilknyttede omkostninger udstedes til og i dit navn.
Vedligeholdelse og support af software og hardware ydes udelukkende af den pågældende leverandør i henhold til de supportaftaler, du har tilmeldt dig. Dette er uden betydning for os.
Du anerkender, at det er dit ansvar at tilmelde og opretholde eventuelle vedligeholdelses- og supportaftaler for software og hardware.
6. Vores personale
Vi forbeholder os retten til at træffe alle beslutninger vedrørende tildeling og organisering af vores personaleressourcer, herunder, men ikke begrænset til, udskiftning og omplacering af medarbejdere.
Vi forpligter os til at etablere og opretholde den projektorganisation, der er fastsat i Ordreformularen i hele aftalens løbetid.
7. Deltagelse og ansvar
Du forpligter dig til loyalt og aktivt at deltage i opfyldelsen af denne aftale. Du skal rettidigt stille de nødvendige ressourcer til rådighed og påtage dig de opgaver og det ansvar, som fremgår af aftalen, eller som må anses som nødvendige for en vellykket levering af konsulentydelser og leverancer.
Du forpligter dig til loyalt at give os alle nødvendige og fuldstændige oplysninger og dokumenter, som vi har brug for – eller anmoder om – for at kunne levere konsulentydelser og leverancer til aftalt tid og kvalitet. Dette omfatter blandt andet oplysninger om relevante lovgivningskrav, branchespecifikke forhold og forventet fremtidig anvendelse af ydelserne.
Du er ansvarlig for at beskytte dine data og systemer, herunder at tage backup og træffe passende sikkerhedsforanstaltninger i overensstemmelse med god IT-praksis.
Du anerkender og forstår, at rettidig opfyldelse af vores forpligtelser forudsætter, at du tilsvarende rettidigt og fejlfrit udfører dine opgaver og ansvar.
Du forpligter dig til at etablere og opretholde den projektorganisation, der er fastsat i Ordreformularen, i hele aftalens løbetid.
8. Ikke-ansættelse af personale
I aftalens løbetid og i en periode på ét (1) år herefter forpligter parterne sig til ikke at ansætte medarbejdere hos den anden part eller dennes underleverandører, hvis disse har udført ydelser i henhold til aftalen.
9. Betalingsbetingelser og udlæg
Fakturaer forfalder til betaling fjorten (14) dage efter fakturadato.
Fakturaer, der ikke betales rettidigt, påløber morarente med to (2) procent pr. påbegyndt måned. Ved tvist om en faktura skal den ikke-tvistede del betales rettidigt. Den tvistede del påløber rente efter samme bestemmelse.
Hvis du ikke betaler en faktura rettidigt, giver vi skriftlig meddelelse. Hvis du ikke har udbedret misligholdelsen inden tre (3) arbejdsdage, forbeholder vi os retten til straks at suspendere videre arbejde og leverancer, indtil fuld betaling er sket.
Du skal godtgøre os alle rimelige udgifter, vi har afholdt i forbindelse med levering af konsulentydelser eller leverancer uden for vores faste forretningsadresse, herunder rejseudgifter, kost og logi, kommunikation m.v.
Du skal desuden kompensere os for eventuelle meromkostninger som følge af ny lovgivning eller ændringer i fortolkning eller anvendelse af eksisterende lovgivning, der har betydning for levering af ydelser eller leverancer i henhold til aftalen.
Ud over alle andre beløb, du skal betale i henhold til aftalen, skal du betale alle skatter og afgifter, der pålægges som følge af eller i relation til denne aftale og/eller levering af konsulentydelser og leverancer. Det omfatter bl.a. told, moms, salgsafgifter og forbrugsafgifter, men ikke indkomstskat på vores indkomst.
10. Ejendomsret og immaterielle rettigheder
Vi giver dig en uigenkaldelig, ikke-eksklusiv, ikke-overdragelig og tidsubegrænset licens til at anvende, kopiere, modificere og udvikle afledte værker baseret på leverancerne til dine interne forretningsformål – forudsat at du har betalt alle forfaldne beløb relateret til disse leverancer.
I det omfang vi har indarbejdet vores egne idéer, knowhow, metoder, koncepter, færdigheder, værktøjer, teknikker, processer eller eksisterende værker i leverancerne, tildeler vi dig en tilsvarende licens til internt brug, dog udelukkende til interne formål.
Din ret til at bruge vores eller tredjeparts standardsoftwareprodukter reguleres udelukkende af de respektive softwarelicensaftaler.
Enhver juridisk og faktisk ejendomsret til leverancerne forbliver vores og/eller vores leverandørers. Alle immaterielle rettigheder, herunder ophavsret, design, patenter, varemærker og knowhow, samt dokumentation som brugervejledninger og undervisningsmateriale, forbliver vores ejendom. Intet i aftalen medfører overdragelse af sådanne rettigheder.
Vi forbeholder os ret til frit at anvende den generelle viden og knowhow, vi har opnået ved udførelsen af aftalen, til udvikling og forbedring af lignende løsninger og ydelser til fordel for andre kunder.
11. Fortrolighed
Fortrolige oplysninger omfatter, men er ikke begrænset til, enhver immateriel rettighed, herunder design, tegninger, planer, teknologi, tekniske specifikationer, konfigurationer, kode, modeller, produkter, programmer, projekter, planer, markedsføring eller kundedata, forretningsplaner og -processer, korrespondance, regnskabsmateriale, referater, kontrakter, lister, sikkerhedsoplysninger samt vilkår for denne aftale og tilhørende ordreformularer (herunder priser), uanset om oplysningerne findes på papir, bånd, diske eller andet elektronisk medie.
Fortrolige oplysninger omfatter ikke oplysninger, der: (i) bliver offentligt tilgængelige uden brud på denne aftale, (ii) allerede var kendt af modtagende part uden brud på nogen forpligtelse, (iii) modtages fra en tredjepart uden brud på nogen fortrolighedspligt, eller (iv) er udviklet uafhængigt af modtagende part.
Modtagende part skal anvende samme beskyttelsesniveau som for egne fortrolige oplysninger (dog minimum rimelig omhu) til: (i) ikke at anvende oplysningerne uden for aftalens formål, og (ii) begrænse adgangen til personer med behov og som er bundet af tilsvarende fortrolighedsforpligtelser.
Ingen af parterne må videregive aftalens vilkår eller tilknyttede ordreformularer til tredjeparter uden den anden parts skriftlige samtykke – med undtagelse af juridiske rådgivere og revisorer, som er underlagt fortrolighed.
Vi må dog videregive aftalens vilkår til underleverandører i det omfang, det er nødvendigt for at opfylde vores forpligtelser, forudsat at disse er underlagt tilsvarende fortrolighedsforpligtelser.
Modtagende part må videregive oplysninger, hvis lovgivningen kræver det, forudsat at den anden part informeres forud og gives mulighed for at modsætte sig offentliggørelsen. Ved offentliggørelse i civilretlig sag, hvor part ikke modsætter sig, betaler part omkostningerne ved sikker adgang til oplysningerne.
12. Uafhængigt kontraktforhold
Ingen af parternes medarbejdere, underleverandører eller agenter skal anses for at være den anden parts medarbejder, underleverandør eller agent i nogen henseende. Intet i aftalen skal forstås som etablering af et ansættelsesforhold, partnerskab, joint venture eller andet end et selvstændigt konsulentforhold.
Vi agerer som selvstændig konsulent og ikke som din medarbejder og har fuld kontrol over metode og midler til udførelse af konsulentydelserne, herunder anvendte værktøjer og materialer. Du har kun indflydelse på det endelige resultat, ikke hvordan det opnås.
Vi har ikke nogen ret eller bemyndigelse til at påtage os forpligtelser eller indgå aftaler på dine vegne, medmindre det udtrykkeligt fremgår af aftalen.
13. Garanti
Vi garanterer over for dig, at konsulentydelserne og leverancerne i al væsentlighed vil svare til specifikationerne og målene angivet i ordreformularen. Hvis du påviser brud på garantien inden for tredive (30) dage efter accept, forpligter vi os til at genudføre ydelserne eller genlevere leverancerne.
Hvis garantien overtrædes, og vi modtager skriftlig meddelelse herom, vil vi anvende vores bedste bestræbelser på at afhjælpe forholdet for egen regning. Lykkes det ikke, refunderer vi de honorarer, du har betalt for de pågældende ydelser og leverancer.
Denne garanti erstatter alle andre garantier. Der gives ingen andre udtrykkelige eller stiltiende garantier, herunder garantier for salgbarhed eller egnethed til et bestemt formål.
14. Generel erstatning
Vi skal holde dig skadesløs, forsvare og friholde dig mod krav, tab, skader eller udgifter relateret til (i) personskade eller død eller skade på fast ejendom eller løsøre, som direkte eller indirekte skyldes vores grove uagtsomhed eller forsætlige misligholdelse i forbindelse med udførelsen af konsulentydelserne, og/eller (ii) brud på vores garantier eller forpligtelser i henhold til denne aftale.
Du skal holde os skadesløs, forsvare og friholde os mod krav, tab, skader eller udgifter relateret til (i) personskade eller død eller skade på fast ejendom eller løsøre som direkte skyldes din eller dine repræsentanters grove uagtsomhed eller forsætlige handlinger, og/eller (ii) væsentlig misligholdelse af dine garantier eller forpligtelser i henhold til denne aftale.
15. Immaterielretlig erstatning
Vi skal holde dig skadesløs, forsvare og friholde dig mod krav, tab, skader eller udgifter relateret til påstande om, at en leverance krænker en tredjeparts ophavsret, varemærke, patent eller anden immateriel rettighed, forudsat at:
- du har anvendt leverancerne i overensstemmelse med aftalens vilkår,
- du straks informerer os skriftligt efter at have modtaget kendskab til kravet,
- vi har eneret til at føre sagen og indgå forlig,
- du ikke har erkendt ansvar, og
- du samarbejder loyalt med os om sagens håndtering.
Vi dækker ikke omkostninger, du har afholdt uden vores forudgående skriftlige godkendelse.
Hvis der nedlægges påbud mod din brug af leverancerne som følge af en krænkelsespåstand, vil vi – for egen regning – enten:
- skaffe dig fortsat brugsret, eller
- ændre eller erstatte leverancerne med tilsvarende funktionalitet uden krænkelse, eller
- fjerne leverancerne og tilbagebetale betalte beløb for den krænkende del.
16. Ansvarsbegrænsning
Vi er ikke ansvarlige for skader eller krænkelser forårsaget af ydelser eller leverancer fra tredjepartsleverandører, selv hvis disse er blevet integreret i leverancerne af os, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt i ordreformularen.
Vi er ikke ansvarlige for indirekte tab, følgeskader eller hændelige tab (herunder tab af forretning, driftstab, tab af information, data eller fortjeneste), selvom vi er blevet informeret om risikoen herfor.
Vores samlede ansvar sammen med eventuelle associerede selskaber i henhold til denne aftale kan under ingen omstændigheder overstige det samlede beløb, som du og dine associerede selskaber har betalt til os for konsulentydelser i de seneste seks (6) måneder forud for hændelsen, der gav anledning til ansvaret.
Denne begrænsning gælder uanset ansvarsbasis, herunder kontrakt eller erstatning, men begrænser ikke din betalingsforpligtelse i henhold til punkt 9.
17. Varighed og opsigelse
Hver af parterne kan opsige aftalen (a) uden årsag med 30 dages skriftligt varsel, (b) straks ved væsentlig misligholdelse af væsentlige forpligtelser, garantier eller erklæringer, hvis den misligholdende part ikke har afhjulpet forholdet inden 30 dage efter skriftlig meddelelse, eller (c) straks ved væsentlig misligholdelse af fortroligheds- eller ejendomsretlige forpligtelser, hvis denne ikke er afhjulpet inden 72 timer.
Vi kan desuden opsige aftalen med øjeblikkelig virkning, hvis du ikke betaler forfaldne beløb inden 30 dage efter forfaldsdatoen.
Ved opsigelse skal du betale for konsulentydelser leveret og udgifter afholdt inden opsigelsesdatoen.
Hvis vi opsiger aftalen med henvisning til misligholdelse, anses alle leverancer, som er overgivet til dig til godkendelse, for accepteret “som de er”, uden yderligere ansvar fra vores side.
Opsigelse berører ikke overlevelsen af bestemmelser, som efter deres karakter eller formulering skal gælde efter aftalens ophør – herunder men ikke begrænset til punkt 10 og 11.
18. Force majeure
Ingen af parterne er ansvarlige for manglende eller forsinket opfyldelse af forpligtelser, hvis dette skyldes forhold uden for partens rimelige kontrol, herunder men ikke begrænset til krig, oprør, strejker, naturkatastrofer, brand, oversvømmelser, valutarestriktioner, handelsblokader, transportforsinkelser, sammenbrud i energiforsyning, myndighedspåbud eller lignende forhold, uanset om de ligner de nævnte.
19. Meddelelser, lovvalg og værneting
Medmindre andet fremgår af denne aftale, skal alle meddelelser i henhold til aftalen være skriftlige og anses for gyldige ved (a) personlig aflevering, (b) fire arbejdsdage efter afsendelse med anbefalet post, eller (c) ved afsendelse med e-mail, bortset fra juridiske meddelelser, som skal være tydeligt mærket som sådanne.
Meddelelser til Langstack sendes til:
Langstack ApS
Teknikerbyen 5
2830 Virum
Danmark
Att.: Johan Koefoed Johnsen
Email: jj@langstack.com
Faktureringsmeddelelser til dig vedrørende ordreformularer sendes via den faktureringskanal, du har angivet i ordreformularen. Øvrige meddelelser sendes til den kontaktperson, som er angivet i ordreformularen.
Denne aftale er underlagt og skal fortolkes i overensstemmelse med dansk ret, uden hensyntagen til FN-konventionen om aftaler om internationale køb og uden hensyntagen til internationale lovvalgsprincipper.
Enhver tvist, som parterne ikke kan løse i mindelighed, skal afgøres ved de danske domstole. Københavns Byret skal være første instans, medmindre Retsplejeloven medfører, at Sø- og Handelsretten i København har kompetence som første instans.
For god ordens skyld bekræftes, at vi indgår denne aftale som selvstændig kontraktspart og ikke som agent for andre selskaber i Langstack-koncernen. Medmindre andet er aftalt skriftligt, er forpligtelserne i denne aftale udelukkende mellem dig og os.
20. Generelle bestemmelser
Denne aftale udgør hele aftalegrundlaget mellem dig og os vedrørende dine køb af konsulentydelser og erstatter alle tidligere og samtidige aftaler, forslag eller erklæringer, skriftlige, mundtlige eller online.
Ingen ændringer, tilføjelser eller fravigelser fra denne aftale er gyldige, medmindre de foreligger skriftligt og er underskrevet af den part, der skal være bundet af dem.
I tilfælde af konflikt mellem dokumenter gælder følgende prioritering: (1) relevante ordreformularer i omvendt kronologisk rækkefølge og (2) denne aftale.
Ingen af parterne må overdrage sine rettigheder eller forpligtelser i henhold til aftalen uden forudgående skriftligt samtykke fra den anden part, medmindre overdragelsen sker som led i en virksomhedsoverdragelse, fusion, reorganisering eller salg af hele eller væsentlige dele af virksomhedens aktiver. Hvis en part overdrages til en direkte konkurrent til den anden part, kan aftalen opsiges ved skriftlig meddelelse.
Denne aftale er bindende for og gælder til fordel for parterne og deres respektive efterfølgere og retmæssige erhververe.
Aftalen skaber ikke et partnerskab, agentur, joint venture eller ansættelsesforhold mellem parterne.
Der er ingen begunstigede tredjemand i denne aftale.
Undladelse eller forsinkelse fra en part i at udøve en rettighed anses ikke som afkald på denne rettighed.
Hvis en bestemmelse i denne aftale vurderes at være i strid med gældende lov af en kompetent domstol, skal den pågældende bestemmelse anses for ugyldig, mens de resterende bestemmelser forbliver i kraft.